Time to Blossom

Εργαστήριο φωτογραφικού βιβλίου

Το “Time to Blossom” είναι ένα πειραματικό εργαστήριο, που εστιάζει στην διερεύνηση, την ανάπτυξη και τη δόμηση οπτικών αφηγήσεων, μέσα από την διαδικασία δημιουργίας ενός έργου με τη μορφή φωτογραφικού βιβλίου.

Μέσω μιας σειράς ομαδικών και ατομικών συναντήσεων, οι συμμετέχοντες προσκαλούνται να ερευνήσουν, να εμπνευστούν, να πειραματιστούν και να ιχνηλατήσουν πολλαπλές αφηγηματικές προσεγγίσεις στο έργο τους, σε διάλογο με άλλα έργα και πρακτικές από το χώρο της φωτογραφίας, του κινηματογράφου, της τυπογραφίας, της λογοτεχνίας και των εικαστικών τεχνών.

Συνδυάζοντας τη θεωρία με την πράξη, το εργαστήριο θα ακολουθήσει μια συνθετική πορεία, περνώντας απ’ όλα τα δημιουργικά στάδια παραγωγής ενός βιβλίου: από τη σύλληψη της ιδέας, την επιλογή, την ακολουθία των εικόνων και το σχεδιασμό έως την επιλογή των υλικών και των μεθόδων βιβλιοδεσίας και εκτύπωσης.

Ταυτόχρονα, στη διάρκεια του εργαστηρίου θα χαρτογραφηθούν οι επιλογές αυτοέκδοσης, τα ανεξάρτητα εκδοτικά εγχειρήματα, τα διεθνή φεστιβάλ και οι φουάρ καλλιτεχνικών βιβλίων καθώς και οι δυνατότητες διανομής, προβολής και προώθησης, στο πεδίο της σύγχρονης σκηνής των φωτογραφικών βιβλίων.

Στόχος του εργαστηρίου, είναι μέσα σε διάστημα δύο μηνών οι συμμετέχοντες, να έχουν τον χρόνο να αναπτύξουν δεξιότητες και να μυηθούν σε βασικά εργαλεία, μεθόδους και πρακτικές, που θα τους επιτρέψουν να διανύσουν την απόσταση για την παραγωγή και την παρουσίαση ενός συνεκτικού έργου σε μορφή χειροποίητου φωτογραφικού βιβλίου.

 

Σε ποιους απευθύνεται:

Το εργαστήριο απευθύνεται σε φωτογράφους, εικαστικούς και κινηματογραφιστές που έχουν αναπτύξει μία συγκεκριμένη θεματική ενότητα φωτογραφικού έργου.

 

Πρόγραμμα εργαστηρίου:

Το εργαστήριο περιλαμβάνει συνολικά 13 συναντήσεις. 9 συλλογικές εβδομαδιαίες συναντήσεις οι οποίες θα πραγματοποιηθούν από την Πέμπτη 6 Οκτωβρίου έως την Πέμπτη 1 Δεκεμβρίου (18:30-21:30) και 4 ατομικές συνεδρίες οι οποίες θα πραγματοποιηθούν στο ενδιάμεσo διάστημα. Παράλληλα θα δημιουργηθεί κι ένα ολιγομελές διαδικτυακό τμήμα όπου οι συλλογικές συναντήσεις θα πραγματοποιούνται κάθε Παρασκευή.

 

Ενάρξη: Πέμπτη 6 Οκτωβρίου 2022.

Χώρος διεξαγωγής: ZOETROPE, Κιμώλου 17, 11362, Αθήνα

Kόστος συμμετοχής: 320€.

Περισσότερες πληροφορίες: zoetropeathens@gmail.com

 

Εισηγητής:

Ο Γιώργος Γιατρομανωλάκης γεννήθηκε το 1986 στο Ζαρό Κρήτης. Σπούδασε στο Τμήμα Πληροφορικής του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και σήμερα ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Είναι συνιδρυτής του καλλιτεχνικού χώρου Zoetrope Athens και μέλος της συντακτικής ομάδας του περιοδικού Phases. Η καλλιτεχνική του πρακτική εστιάζει σε πειραματικές φωτογραφικές τεχνικές, αναλογικές διαδικασίες εκτύπωσης, καλλιτεχνικές εκδόσεις και οπτικοακουστικές εγκαταστάσεις. Το έργο του έχει παρουσιαστεί διεθνώς και έχει αποσπάσει πολλές διακρίσεις με πιο πρόσφατη το Βραβείο Foam-Talent 2020 από το Μουσείο φωτογραφίας του Άμστερνταμ. https://www.yatrom.net

TIME TO BLOSSOM NEW 2022.jpg

The Act of Publishing  

by Sebastian Arthur Hau

To τριήμερο αυτό εργαστήριο εστιάζει στην ανατομία της δημιουργίας φωτογραφικών βιβλίων, ενώ την ίδια στιγμή χαρτογραφεί τις δυνατότητες έκθεσης, ορατότητας, προώθησης και διανομής φωτογραφικών βιβλίων σε διεθνές επίπεδο. 

Οι συμμετέχοντες καλούνται να εργαστούν συλλογικά και μέσα από μια σειρά παρουσιάσεων και συζητήσεων ν΄ ανακαλύψουν δημιουργικές και εκδοτικές δυνατότητες του έργου τους. Ο Sebastian Arthur Hau θα σταθεί και θα αναλύσει κάθε φωτογραφικό έργο, προκειμένου να αναδειχθούν όλες οι δημιουργικές τους δυνατότητες, μέσω μιας συζήτησης μεταξύ των συμμετεχόντων που θα συντονίσει η ομάδα του Zoetrope.

 

Με βάση τα υλικά και το έργο που θα φέρουν οι συμμετέχοντες, θα ξεδιπλωθούν πολλαπλές όψεις που αφορούν στην δημιουργία φωτογραφικών βιβλίων, όπως η αναγνωσιμότητα και η επικοινωνιακότητα, η καλλιτεχνική έκφραση ή και η πολιτική τοποθέτηση, η ποσότητα των σελίδων, η φόρμα και το φορμά. Δουλεύοντας επάνω σ΄αυτά τα σημεία της παραγωγής φωτογραφικών βιβλίων, οι συμμετέχοντες θα μπορέσουν να αποκτήσουν μια καλύτερη αίσθηση του που ακριβώς βρίσκονται αναφορικά με τη διαδικασία έκδοσης τους.  

 

Επιπλέον, το εργαστήριο θα επικεντρωθεί στην εξερεύνηση της εκδοτικής αγοράς και των δυναμικών της, σε ότι έχει να κάνει με την εύρεση εκδότη, την προώθηση, την πώληση και τη διανομή φωτογραφικών βιβλίων, εξετάζοντας διεξοδικά φεστιβάλ, βραβεία φωτογραφικών βιβλίων, συλλέκτες, αναθέσεις, βιβλιοπωλεία και δίκτυα διανομής. Μετά την πανδημία η δομή του συστήματος διανομής άλλαξε, ωστόσο το εργαστήριο στοχεύει ακριβώς στο να προσφέρει ένα χάρτη πορείας για κάποιο που επιθυμεί να εκδώσει το έργο του και να το φτάσει ‘εκεί έξω’.  

 

Στο τέλος του εργαστηρίου, οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία να εμβαθύνουν ακόμη περισσότερο στο πως το έργο τους μπορεί να μεταμορφωθεί και να εκδοθεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο σε φωτογραφικό βιβλίο μέσα από μια ατομική συνάντηση με τον Sebastian Arthur Hau.

 

Απαιτήσεις Συμμετοχής:

Το εργαστήριο απευθύνεται σε καλλιτέχνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό που έχουν δημιουργήσει ένα dummy φωτογραφικού βιβλίου (σε φυσική ή ψηφιακή μορφή) καθώς και σε καλλιτέχνες που έχουν αυτο-εκδόσει κάποιο φωτογραφικό τους βιβλίο. Οι συμμετέχοντες θα πρέπει να έχουν μαζί τους κάποια ψηφιακή συσκευή ιδανικά με το σύνολο του έργου τους, που σχετίζεται με το φωτογραφικό τους βιβλίο, ώστε να μπορεί να ειδωθεί και να αντιμετωπιστεί δημιουργικά μαζί με το υπόλοιπο υλικό πάνω στο οποίο εργάζονται.  

 

Εισηγητής:

Ο Sebastian Arthur Hau εξειδικεύεται σε καλλιτεχνικά και φωτογραφικά βιβλία. Εργάζεται ως ειδικός σε σύγχρονα και σπάνια φωτογραφικά βιβλία για τον ψηφιακό δημοπρατικό οίκο Catawiki ενώ διοργανώνει το φουάρ φωτογραφικών βιβλίων Polycopies Paris μαζί με τον Laurent Chardon. Διετέλεσε καλλιτεχνικός διευθυντής και διευθυντής του τμήματος βιβλίων και εκδηλώσεων στο Le Bal, στο Παρίσι. Έχει συνιδρύσει και συνδιευθύνει το Polycopies Paris και το Cosmos Arles Books, μια παράλληλη δράση του διεθνούς φεστιβάλ φωτογραφίας Rencontres d’ Arles, που εστιάζει σε σύγχρονες φωτογραφικές εκδοτικές πρακτικές. Έχει επιμεληθεί εκθέσεις στη Βαρσοβία, τη Λειψία, την Κολωνία, την Αρλ και το Παρίσι και αρθρογραφεί για διεθνή περιοδικά.

Sebastian Hau _ The Act of Publishing poster.jpg

ARCHIVE FEVER

Υβριδικό εργαστήριο της Νατάσσας Χριστιά

Περιγραφή

Πρόκειται για ένα εργαστήριο θεωρητικής πρακτικής φύσεως αφιερωμένο στις αρχειακές πρακτικές και στην όλο και πιο αποφασιστική τους συμβολή στην διαμόρφωση του αφηγηματικού και εικαστικού γίγνεσθαι στον τομέα της εικόνας τις τελευταίες δεκαετίες.

 

Ο «αρχειακός πυρετός», όπως τον περιέγραψαν και τον ανέλυσαν ο Γάλλος φιλόσοφος Jacques Derrida στο θεμελιώδες ομώνυμο δοκίμιο του και άλλοι θεωρητικοί και στοχαστές, περιλαμβάνει ένα ευρύ φάσμα μορφών και λειτουργιών: από την οικειοποίηση αρχειακών εικόνων και κάθε είδους εγγράφων και την αντιπαράθεση τους με το σύγχρονο εικαστικό έργο, έως την ανάληψη των ηνίων από το αρχείο εξ ολοκλήρου, με το οπτικοακουστικό εικαστικό έργο να ενδύεται με μια αρχειακή αύρα και να εκτελεί έναν αμιγώς αρχειακό ρόλο. Από αθώες οικειοποιήσεις οικογενειακών άλμπουμ και αρχείων της καθημερινής ζωής μέχρι τολμηρές αναθεωρήσεις συστημικών αφηγημάτων και μια κριτική αναθεώρηση των ακρογωνιαίων λίθων της ιστορίας της φωτογραφίας, το αρχείο έχει τύχει χρήσης αλλά και κατάχρησης.

 

Μεθοδολογία

Το εργαστήριο διακρίνεται από έναν υβριδικό θεωρητικό/πρακτικό χαρακτήρα. Έμφαση θα δοθεί σε συγκεκριμένα θεωρητικά κείμενα, ουσιώδη για την κατανόηση του αρχειακού λόγου, αλλά και σε διάφορα εικαστικά έργα και προτάσεις από τον χώρο της φωτογραφίας και της σύγχρονης τέχνης.

Κατά τη διάρκεια πέντε θεωρητικών συνεδριών (7 ώρες), θα χρησιμοποιήσουμε ως έναυσμα μια σειρά θεωρητικών στοχασμών και συγκεκριμένα εικαστικά έργα προς μελέτη, προκειμένου να εντοπίσουμε αρχειακά οικοσυστήματα που ενισχύουν την συνύπαρξη ετερόκλητων και διακειμενικών αρχειακών μορφών και λειτουργιών. Θα μας απασχολήσουν εικόνες, κείμενα, σύγχρονες πρακτικές τεκμηρίωσης, επιμελητικά πρότζεκτς, photobooks και ο ακτιβισμός.

Θα θέσουμε σε πρακτική εφαρμογή τα ερωτήματα και τις οπτικές προσεγγίσεις που θα προκύψουν από τις θεωρητικές μας συζητήσεις κατά τη διάρκεια των δύο συνεδριών πρακτικής φύσης, (4 ώρες) στις οποίες θα εξετάσουμε το υλικό και τα έργα που θα παρουσιάσουν τα μέλη της ομάδας.

Εισηγητής:

Η Νατάσσα Χριστιά εργάζεται ως επιμελήτρια, αρθρογράφος και εκπαιδευτικός στον χώρο της καλλιτεχνικής φωτογραφίας με έδρα την Βαρκελώνη. Κατά καιρούς εργάζεται ως σύμβουλος σε θέματα αρχείων, συλλογών και προώθησης έργων και βιβλίων. Η έρευνά της επικεντρώνεται στον τρόπο με τον οποίο οι αρχειακές συλλογές, η διασταύρωση της φωτογραφίας, του κινηματογράφου και των photobooks, και ο διάλογος της φωτογραφικής πρωτοπορίας του 20ου αιώνα και της σύγχρονης «μετα-φωτογραφικής» κουλτούρας, συμβάλλουν στην ανανέωση των κυρίαρχων αφηγηματικών σχημάτων και μύθων του σύγχρονου οπτικού πολιτισμού. www.natashachristia.com

Μέτρα Προστασίας Covid-19

Θα τηρηθούν όλα μέτρα προστασίας που προβλέπονται. Για την είσοδο στον χώρο διεξαγωγής και τη συμμετοχή με φυσική παρουσία απαιτείται: η επίδειξη πιστοποιητικού εμβολιασμού ή βεβαίωση νόσησης ή αποδεικτικό αρνητικού αποτελέσματος test Rapid ή PCR.

christia workshop.jpg

Gazing the Gaze | H μορφή και το στυλ στο δημιουργικό ντοκιμαντέρ

Carlos Muñoz Gómez-Quintero

 

Εισαγωγή

Το εργαστήριο ‘Gazing the Gaze’ επικεντρώνεται στην κινηματογραφική εικόνα και στην καλλιτεχνική πρακτική της διεύθυνσης φωτογραφίας στο δημιουργικό ντοκιμαντέρ. Συγκεκριμένα, διερευνά τις διαδικασίες γένεσης ενός βλέμματος, που μπορεί να εκφράσει τόσο τα νοήματα και τα επίπεδα της πραγματικότητας με την οποία βρίσκεται αντιμέτωπος ο δημιουργός, όσο και την κινηματογραφική αφήγηση.

Μέσα από μια σειρά θεωρητικών και πρακτικών συναντήσεων, το εργαστήριο χαρτογραφεί τις αισθητικές προσεγγίσεις, τις φωτογραφικές μεθόδους, τα εργαλεία και τις έννοιες που μπορούν να βοηθήσουν έναν δημιουργό, ν’ αναζητήσει και να βρει το κατάλληλο φωτογραφικό ύφος.

Οι συμμετέχοντες προσκαλούνται ν’ ανακαλύψουν μια δική τους προσωπική φωτογραφική γραφή, που μπορεί να αποτελέσει τη βασική κατευθυντήρια γραμμή για την ταινία τους αλλά και έναν οδηγό που θα τους βοηθά να λαμβάνουν τις σωστές για εκείνους αποφάσεις, για να ενσωματώνουν δημιουργικά οτιδήποτε μπορεί να συμβεί μπροστά στην κάμερα.

 

Μεθοδολογία & Θεματικές

Εκκινώντας από επιλεγμένα αποσπάσματα μέσα από μια διεθνή φιλμογραφική βάση δημιουργικών ντοκιμαντέρ, κάθε εισήγηση θα εστιάζει σε μια συγκεκριμένη θεματική αναπτύσσοντας κεντρικές έννοιες, μεθόδους και εργαλεία.

Οι θεματικές στις οποίες θα εστιάσει το εργαστήριο αφορούν επιγραμματικά στην ανάλυση της έννοιας του στυλ μέσα από διαφορετικές σκηνοθετικές προσεγγίσεις, στην επισκόπηση των βασικών εργαλείων για τη δημιουργία μιας εικόνας και την αναζήτηση της μορφής, στη φωτογραφία και το φωτισμό, στο χειρισμό του φωτός και στους τύπους φωτισμού χωρίς μέσα και με μέσα, στα ρίσκα της φόρμας και στη συνολική ατμόσφαιρα μιας ταινίας.

Στη διάρκεια των συναντήσεων οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία να συζητήσουν τις προκλήσεις και τις δημιουργικές ιδέες τους, βρίσκοντας συγκεκριμένες λύσεις σε σχέση με το χειρισμό της εικόνας και του στυλ στις ταινίες ντοκιμαντέρ που αναπτύσσουν.

Εισηγητής

Ο Carlos Muñoz Gómez-Quintero ζει μεταξύ Αθήνας και Βαρκελώνης και είναι διευθυντής φωτογραφίας με ειδίκευση στο δημιουργικό ντοκιμαντέρ. Έχει πραγματοποιήσει σπουδές σκηνοθεσίας και κινηματογράφου στο Κέντρο Κινηματογραφικών Σπουδών Καταλονίας.

Έχει εργαστεί ως κινηματογραφιστής σε διεθνείς παραγωγές που εστιάζουν σε κοινωνικές και ανθρωπολογικές θεματικές και έχουν γυριστεί σε διαφορετικά μέρη του πλανήτη. Πολλές από τις ταινίες στις οποίες έχει εργαστεί, έχουν λάβει μέρος και έχουν αποσπάσει βραβεία σε διεθνή κινηματογραφικά όπως τα BAFICI, Films I've seen, Sitges, Zinebi, Cinema du Reel BAFICI, Films I've seen, Sitges, Zinebi, Cinema du Reel, και τα βραβεία Goya.

Από το 2008 διδάσκει διεύθυνση φωτογραφίας στο τμήμα μεταπτυχιακών σπουδών Δημιουργικού Ντοκιμαντέρ στο Αυτόνομο Πανεπιστήμιο της Βαρκελώνης (UAB), κάνοντας mentoring σε ντοκιμαντέρ, web docs και VR ντοκιμαντέρ.

 

Μέτρα Προστασίας Covid-19

Θα τηρηθούν όλα μέτρα προστασίας που προβλέπονται. Για την είσοδο στον χώρο διεξαγωγής και τη συμμετοχή με φυσική παρουσία απαιτείται: η επίδειξη πιστοποιητικού εμβολιασμού ή βεβαίωση νόσησης ή αποδεικτικό αρνητικού αποτελέσματος test Rapid ή PCR.

Gazing the Gaze - Workshop final poster.jpg